lördag 2 juni 2012

Förlossningsberättelse del 3

Jag får väl passa på att skriva nu när Krister och Elof ligger och sover i soffan.

Kursiv = Journalanteckningar, och jag har inte koll på vad alla förkortningar betyder.

Måndag 7e Maj

När alla kablarna var inkopplade igen efter toalettbesöket så fick jag prova lustgasen. Den luktade inte särskilt konstigt mer än att det luktade plast av masken. Det tog några värkar innan jag fick till tekniken med masken. Efter andra värken med masken var jag helt lost, minns att jag ska till antingen barnmorskan eller undersköterskan att "Det här var då en väldigt billig fylla!". "Jasså du säger det?!" fick jag till svar tillsammans med ett leende. Och nog kände jag mig full alltid, värre än min värsta fylla många gånger om. Tog någon värk utan masken och sen började jag om och fick lite bättre koll på när jag skulle sluta.

I samma veva försvinner all min tidsuppfattning. Jag tar värk för värk och vilar hårt emellan, det skulle inte förvåna mig ifall jag nästan somnade. En sak är säker och det är att jag tänkte inte på mycket annat än vad jag höll på med. Att stå upp och luta sig emot gå/stå bordet var underbart. Jag hade gärna velat luta mig lite mera men vågade inte för då kändes det som att bordet skulle tippa. Krister satt på fåtöljen bakom mig och jag tycker han hade någorlunda koll på när jag fick värk och det var dax att massera mig i svanken igen. Förutom en värk då jag ville ha massage, då jag vet att jag fick lov att sparka på honom för att han skulle reagera.
En av gångerna när undersköterskan eller barnmorskan kom för att titta till oss så pratade såklart hon och Krister med varandra, mig gick det inte att få många ord ur. De ska ha skämtat eller något för jag tyckte Krister sa något dumt/elakt och kallade honom för "Gubbjävel" i lustgasmasken under en värk, de trodde säkert att jag inte lyssnade. Krister har berättat för mig efteråt att undersköterskan/barnmorskan hade skrattat gott åt mig.

Så blir jag kissnödig igen och den här gången tycker jag att det är en massa jäkla sladdar som är i vägen innan jag i värkpaus tar mig till toaletten. Och självklart så kunde man inte få med sig lustgasen dit (de borde skaffa förlängningssladd!), fick pina mig igenom en värk hängandes på Krister innan jag kunde ta mig tillbaka till gå/stå bordet och lustgasmasken.

Det går en stund från det att jag kissat när jag efter en värk känner hur det, så som jag uttryckte det "Nu händer det massor, ring på klockan!" Jag kände hur det precis efter att värken var slut sjönk ner och skruvade sig inne i bäckenet. En väldigt konstig känsla men väldigt peppande då det borde betyda att hela förloppet gick framåt.

De kom in båda två tror jag och de frågade ifall jag ville lägga mig på sidan i sängen. Jag tackade nej, att stå upp kändes bra. Två, tre värkar senare hade jag ändrat mig, att ligga ner på sidan lät som en väldigt bra idé! Fick hjälp att lägga mig på höger sida och barnmorskan visade Krister hur han kunde trycka under mina knän när jag hade värk. Har ingen aning om hur det fungerade men det kändes jäkligt bra just då.
Får ligga så ett tag och jag vet inte om det gjordes någon undersökning av mig då.

Efter en stund så fick jag testa att ställa mig på knä över ryggstödet på sängen, lustgasen höjdes också då, men det gick inte alls för då blev jag illamående direkt! Så den ställdes ner till det jag hade innan.
Elof tyckte inte heller om att jag stod på knä så jag fick lägga mig ner på sidan igen. Det här är andra av de två gångerna som jag är medveten om att hjärtljuden sjunker under förlossningen.

15.20
Kissat

16.25 
Provar att stå på knä en stund men fosterljuden går genast ner till 80 under värkpaus. Vänder åter till höger sidoläge som Terese tycker är bäst.

 Fortsättning följer...

Nu ska vi åka och titta på en bil!

Moch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar