tisdag 5 juni 2012

Förlossningsberättelse del 5

Då hela min förlossningsberättelse blev så lång så tänkte jag att jag skulle sammanfatta förlossningen lite, så att det blir lättare att få en överblick.

Klockan 18 på söndagen så börjar jag känna av lite menssmärta.
Klockan 20 på söndagen så börjar de komma mer smärta i intervaller.
Vid midnatt så klockar jag och värkarna kommer regelbundet med ca 2-4 min emellan.
Klockan 6 så börjar mamma hjälpa mig att värma vetekudden, är nu i Söråker.
Klockan 8 så börjar värkarna gå över i ryggen.
Klockan 12 står jag inte ut längre och vi börjar göra oss i ordning för att åka in.
Klockan 13.15 kommer vi in. Inskriven 13.45
Vattnet går 14.10 i samband med att de sätter en elektrod på Elofs huvud för att kunna övervaka hjärtljuden. Öppen nästan 5cm.
Hans hjärtljud spökar och klockan 14.25 tillkallas förlossningsläkare för att ta ett Laktat prov. När han undersöker så är jag öppen 6-7 cm.
Klockan 14.45 ställer jag mig i gå/stå bordet och står där till ca klockan 16. Fått en akupunkturnål och börjat med lustgas.
Klockan 16.25 får jag prova att ställa mig på knä men Elofs hjärtljud sjönk fort och jag lägger mig på sidan igen i sängen.
Klockan 16.40 är jag i princip helt öppen men Elof har inte roterat klart. Ligger ner på vänster sida i sängen.
Klockan 17.40 börjar krystvärkarna. Får krysta lite liggandes på sidan sen så får jag hjälp att lägga mig på rygg i gynställning och 18.01 föddes vår Elof. med navelsträngen två varv runt kroppen.

24 timmar från första smygande mensvärk.
22 timmar från att värkarna började.
10 timmar från "Etablerade värkar".
4 timmar från att vattnet gick.
Hade krystvärkar/krystade i 20 minuter.

Elof föddes i vecka 41 (40 + 2)
3724 gram och 50 cm lång med 36,5 cm i huvudomfång.
Enligt medelvärdes tabellen så vägde han så som pojkar brukar göra för tiden men var något kortare än de brukar vara. Men helt perfekt!

Jag fick sy två små stygn och tycker överlag att förlossningen gick väldigt lätt. Nästan för lätt.

Bjuder på några bilder också, tyvärr fotades det inte lika mycket som jag önskat, det blev som bortglömt.


Inskrivnings CTG, sista bilden på magen.
En pinfärsk Elof i min famn <3
Elof på skötbordet för en första kontroll.

Vikten!

Längden!

Här har Elof somnat gott inlindad i sin kokong <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar